ALİ TEZEL

Biz yazdık SGK düzeltti-*-Vergi Borçlanması yapanlar ile eski memurlar Bağ-Kur’dan mahkemesiz daha erken emekli olacaklar

Biz yazdık SGK düzeltti

 

Vergi Borçlanması yapanlar ile eski memurlar Bağ-Kur’dan mahkemesiz daha erken emekli olacaklar

 

Bu köşeden çok olay ve tavsiyede bulunduk. Bunlardan ikisini SGK son genelgesi ile düzeltti. Bunlardan birincisi, Bağ-Kur’lu olup da vergi borçlanması yapanlar artık emekli olmak için mahkemeye gitmeyecekler, eskiden memur olup da fiili hizmet zammı olanlar da artık mahkemeye gitmeden Bağ-Kur’dan daha erken emekli olacaklar…

 

7 Aralık 2012 günü bu köşeden, “SGK’nın Bağ-Kur’u yine aynı bela” Bağ-Kur emeklilik hesap makinası polislere gıcıktır demiştik. Ardından da durumu şöyle açıklamıştık.

 

“***BAĞ-KUR FHZ’Yİ HİZMETTEN SAYIYOR AMA YAŞ HESABINDA DİKKATE ALMIYOR

Mayası kötü Bağ-Kur, bu hesaplamada SSK gibi davranmıyor, FHZ sürenizi hizmetten sayıyor ama yaş hesaplaması için 1 Haziran 2002 gününde dikkate almıyor. Her zaman yaptığı gibi ben yaptım oldu diyor. Yani, işe girişinizi 1.1.1990 olarak dikkate alıp emeklilik yaşınızı 52 olarak belirliyor. SGK’nın web sayfasında da aynı hata var. Zaten diğer ne zaman emekli olurum sorularına bile doğru dürüst hesaplayamayan SGK’nın web sayfası bu konuda daha da kötü durumda.

 

***MAHKEMEYE GİDİN

Bağ-Kur’un sizi emekli etmemesine karşı yapabileceğiniz tek yol red yazısı ile İş Mahkemesine gitmenizdir. Şimdi, dava açarsanız Bağ-Kur’dan mahkeme yoluyla emekli olursunuz. Bağ-Kur mahkeme dışında başka şekilde sizi emekli etmez. Sizi yasal hakkınız olduğu halde emekli etmemesi SGK Başkanını da sevindirir çünkü O’nun tek derdi daha az emeklimiz olsun bütçemiz açık vermesin ben de koltuğumda oturayımdır.”

 

Şimdi SGK, “4/1-(a) ve 4/1-(b) Sigortalılarına İlişkin” 2013/26 sayılı genelge ile durumu düzeltti artık geçmişte memuriyeti olup da FHZ ile çalışanlar Bağ-Kur’dan mahkemeye gitmeden erken emekli olacaklar. Durumu düzelten SGK Başkanı Yadigar hanım ile Sigortalı Emeklilik Dairesi başkanı Öyken’i gerçekten tebrik ederim.

 

***VERGİ BORÇLANMASI OLANLAR DA ARTIK MAHKEMESİZ ERKEN EMEKLİ OLACAKLAR

Yine bu köşeden 28.09.2011 günü “Bağ-Kur’u dava ederseniz 50 etmezseniz 60 yaşında emekli olursunuz “ demiştik. Çünkü, 04.10.2000 gününden önceki vergi kaydı veya şirket ortağı olan sürelerini borçlananları SGK’nın Bağ-Kur’u sanki hiç borçlanma yapmamışlar gibi başlangıçlarını 4.10.2000 sayıp 60 yaşından önce emekli etmiyordu. Biz de okurlarımıza dava edin diyorduk. Sonunda her dava açan erken emekli olunca SGK genelge çıkardı ve durumu düzeltti.


“Yasa gereği, 04.10.2000 gününe kadar Bağ-Kur’un kapısından geçmemiş vergi mükelleflerinin başlangıcı 04.10.2000 günüdür. Geçmiş vergi sürelerini borçlanıp ödeyenleri de Bağ-Kur 04.10.2000 günü başlamış kabul eder ve 60 yaşından önce emekli etmez. Vergi borçlanması yapanlar dava açarsa daha erken emekli edilir.”

***Geçmiş süreleri borçlananlar 
Tıpkı sizin gibi, yasanın verdiği süre içinde dilekçe verenler ise gerek 04.10.2000 ve gerekse de 01.10.2008 öncesindeki vergi kaydı olan süreleri borçlandılar ve paralarını da ödediler. Ancak, Bağ-Kur (yeni adıyla SGK) paraları ödenmiş dahi olsa başlangıçlarını 04.10.2000 olarak saymaktadır. Yasa gereğince de 04.10.2000 başlangıçlı erkekler Bağ-Kur’dan 60 yaşında en az 9000 günle, 5400 günle de 62 yaşında emekli olurlar. 
***Dava ederseniz daha erken emekli olursunuz
İster şimdi ister emeklilik zamanınız geldiğinde Bağ-Kur’u dava ederseniz bu kere borçlanıp ödediğiniz süre kadar başlangıcınız mahkeme tarafından geriye götürülür. Mesela, 04.10.2000 gününden önceki 3885 günü borçlanıp-ödemişsiniz o halde başlangıcınız 3885 gün (10 yıl, 9 ay, 15 gün) geriye gidip, 19.12.1989 olacaktır. Bunun üstüne bir de 550 gün askerliği öderseniz, 09.04.1988 başlangıcınızla Bağ-Kur’dan 50 yaşında (04.02.2015 günü) emekli olacaksınız. Dava açmazsanız da Bağ-Kur’un dediği gibi 60 yaşından önce emekli olamazsınız. “




***SGK’nın yeni genelgesine göre;

 

-Vergi Mükellefi Olunan Süreler ile 5510 sayılı Kanunun 41 inci Maddesi Kapsamında yapılan Borçlanma Sürelerinin 4/1-(b) Kapsamında Aylık Bağlama İşlemlerinde Değerlendirilmesi

1479 sayılı Kanunun mülga hükümlerine göre sigortalılık niteliği taşıdığı halde 619 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girdiği 4/10/2000 tarihine kadar tescili yapılmayanların bu tarih itibariyle tescil işlemi yapılmış, 20/4/1982 – 4/10/2000 tarihleri arasında vergi mükellefi oldukları süreler için ise borçlanma imkanı verilmiştir. Söz konusu sigortalılardan gerek vergi mükellefi olarak geçen süreleri gerekse 5510 sayılı Kanunun 41 inci maddesi kapsamında yaptıkları borçlanma süreleri toplam prim ödeme gün sayısına ilave edilmektedir.

Buna göre, bu Genelgenin yayımı tarihi itibariyle tahsis talebinde bulunan ancak henüz aylık bağlama işlemi sonuçlandırılmamış sigortalılar ile bu tarihten sonra tahsis talebinde bulunan 4/1-(b) sigortalılarının 1479 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesine göre aylığa hak kazanma koşullarının tespitinde, yukarıda açıklanan borçlanmalarından 1/10/1999 ve 1/6/2002 tarihlerinden önceki sürelere ait borçlanmalar, kademeli geçiş sürecinde sigortalıların hizmet süresine ilave edilmek suretiyle aylığa hak kazanma koşullarının tespitinde dikkate alınacaktır.

Örnek 1: Erkek sigortalı 27/8/1963 doğumlu olup, 4/10/2000 tarihinde 4/1-(b) kapsamında tescili yapılmıştır. 20/4/1982-4/10/2000 tarihleri arasında 18 yıl 5 ay 14 gün vergi borçlanması vardır. Sigortalı 12/10/2013 tarihinde yaşlılık aylığı talebinde bulunmuştur. Bu durumda, 1479 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinin ikinci fıkrasına göre 1/6/2002 tarihi itibariyle yapılan değerlendirmede sigortalının hizmet süresi 20 yıl 1 ay 11 gün olup, emekliliğe kalan süre 4 yıl 10 ay 19 gündür. Emeklilik koşulları 46 yaş ve 9000 gün olarak belirlenir. Tahsis talep tarihinde bu koşulların oluşup oluşmadığına bakılacaktır.

 

-5434 Sayılı Kanunun Mülga 32 nci Maddesi Kapsamında Fiili Hizmet Zamlarının 4/1-(b) Kapsamında Aylık Bağlama İşlemlerinde Değerlendirilmesi

5434 sayılı Kanunun mülga 32 nci maddesi kapsamındaki fiili hizmet süreleri 2829 sayılı Kanuna göre birleştirme kapsamında hizmetler olup, söz konusu fiili hizmet süreleri 4/1-(b) kapsamındaki sigortalıların aylık bağlama işlemlerinde toplam prim ödeme gün sayılarına ilave edilmek suretiyle değerlendirilmektedir.

Buna göre, bu Genelgenin yayımı tarihi itibariyle tahsis talebinde bulunan ancak henüz aylık bağlama işlemi sonuçlandırılmamış sigortalılar ile bu tarihten sonra tahsis talebinde bulunan 4/1-(b) sigortalılarının 1479 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesine göre aylığa hak kazanma koşullarının tespitinde, 2829 sayılı Kanuna göre birleştirme kapsamında olan ve 1/10/1999 veya 1/6/2002 tarihlerinden önceki sürelere ait 5434 sayılı Kanunun mülga 32 nci maddesi kapsamındaki fiili hizmet süreleri, kademeli geçiş sürecinde sigortalıların hizmet süresine ilave edilmek suretiyle aylığa hak kazanma koşullarının tespitinde dikkate alınacaktır.

Örnek 1: 1/1/1985-31/12/1986 tarihleri arasında 4/1-(c) kapsamında720 gün hizmeti ve yine bu sürelere ait 6 ay(180 gün) fiili hizmet süresi bulunan 4/1-(b) sigortalısı, 15/1/1988tarihinden itibaren 4/1-(b) kapsamında sigortalıdır. Bu durumda,1479 sayılı Kanunun geçici 10 uncu maddesinin ikinci fıkrasına göre 1/6/2002 tarihi itibariyle yapılan değerlendirmede sigortalının hizmet süresi 16 yıl 10 ay 16 gün olup, emekliliğe kalan süre 8 yıl 1 ay 14 gündür. Emeklilik koşulları 49 yaş ve 9000 gün olarak belirlenir. Tahsis talep tarihinde bu koşulların oluşup oluşmadığına bakılacaktır.

 

Exit mobile version