ALİ TEZEL

TERÖRDEN ZARAR GÖRENLERİN HAKLARI-MUKAYESE TABLOSU-BEKLENTİLER

 

 

                      TERÖRDEN ZARAR GÖRENLERİN HAKLARI-MUKAYESE TABLOSU

                 2330 SAYILI KANUN

              5233 SAYILI KANUN

  1. Terörden zarar gören kamu görevlileri veya kamu görevlilerine yardım edenler
  1. Sivil Vatandaşlardan terör mağduru olanlar

 2-Zarara en yüksek devlet memuru (ek gösterge dahil) aylığı esas alınarak nakdi tazminat ödenir.

Ölümde 100, en ağır engelliye 200 katı daha azında orana göre 25-75 katı ödeme

 

 2-7000 göstergenin memur aylık katsayısı ile çarpımı

Ölümde 50 katı,

En ağır özürlü 72 en azı 6 kat tazminat ödemesi

(ayrıca evin, eşyanın zarar göreside kapsamda)

Bakanlar Kurulu bunu % 30 artırabilir.

3-Görev malullüğü aylığı bağlanır ve % 25 zamlı ödenir

 3- 9500 gösterge rakamıX memur aylık katsayısıX çalışma gücü kayıp oranı= aylık (özürlü yönetmeliğine göre oran belirleme)

(Dikkat % 40’tan aşağı aylık yok)

Ölümde aynı tutarın tamamının hak sahiplerine paylaştırılması

 

5-Tek aylık ödenir, ödenen varsa % 25 artırılır.

 5-Emekli iken zarar gören kişilerin ayrıca bu aylığı almalarına bir engel bulunmamaktadır.

 6-Ödenen tazminat ve aylıklar mahkemelerce verilecek maddi-manevi tazminatlardan indirilir.

6-Tüm ödemeler, Sosyal Yardımlaş Fonu yapsa dahi, zarardan düşülür, sulhname olmadıkça ödeme yapılmaz. Bu demektir ki sulhname dava engelidir.

7-Bağlı haklar, askerden muaf kardeş,  özürlü olarak işe girme, konut kredisi gibi haklar

7Bağlı haklar sınırlıdır. Olsa da ödeme sırasında mahsup edilir. Toplu konut kanununda yer almadığı için konut kredisindeki özel haklardan yararlanamazlar.

 

          12.10.2015 tarihli yazımızda 5233 ölüm tazminatları ve aylık tutarlarını vermeye çalışmıştık.

           Her iki ödeme arasında büyük farklılıklar vardır. Fark en az 4 kattır.

           Son dönemde artan sivil zararları nedeni ile zararın sıklığı, yoğunluğu karşısında Bakanlar Kurulundan en azından tazminat ödemelerindeki sınırı % 30 artırmaları beklenebilir.

           Bir başka incelemenin konusu olsa da engelli yönetmeliğine göre hak kazanmak düşük oran verilmesi anlamına gelir.

          2330’da örneğin asker için oran belirleme kuralları TSK sağlık yönetmeliği olsa da, özürlü-engelli ile eşitler arası ayırım doğacaktır. İki kanın bakımından en bariz zıtlıklardan birisi 5233’te aylık için % 40 dan az olanların durumu olup, aylık alamayacaklardır. Halbuki vazife malullüğünde 6. derece yaklaşık % 15’lere karşılık gelirken iş kazalarında bağlanan ödeme tutarları az olsa da % 10 ve yukarısına gelir bağlanmaktadır.

         Kalan hakların dava ile alınması bakımından 2330 dava açılmasına engel olmazken 5233 ün dava açmaya engel şekilde yani sulhname imzalamadan  ödeme yapılmaması  ödeme alınca davaya engel oluşturmakta, hatta öyle ki  sulhname imzalamayan kişilerin zararının ancak kanunla verilen kadar olduğunu kabul eden uygulamalara rastlandığından dava ile sonuç almayı zorlaştırmaktadır.

         5233’ün en iyi yanı 2330 daki artırımlı tek aylık yerine, emekli olanların ikinci bir aylık alma hakları olarak karşımıza çıkmaktadır.

           Kanunlar ve düzenlemeler yapılırken diğer mevzuatlara taban tabana zıt uygulamalardan kaçınmak ve uygulamaları birbirine benzetmek sadece elde edilecek haklar bakımından rakamları farklılaştırmak daha doğru olabilecektir.

           5233 Terörden zarar gören vatandaşlarımızla yakınlaşma sağlayan 2004 yılında Ak Parti döneminde çıkarılan bir uygulama olmakla yeni ak parti hükümetinden bu dönemde artan sivil zarar görenlerin çoğaldığı bir dönemde iyileştirmeler yapmasını beklemek Kalfanın Ustalık eserini beklemek gibi bir his olacaktır.

Exit mobile version