TORBA KANUN 4 /7143) BAĞ-KUR SİGORTALILARIN BORÇ ÖDEME SEÇENEK VE AVANTAJLARI

10 Haziran 2018

 

7143 sayılı yasaya göre;

Üç tür ödeme söz konusu olabilecektir.

  1. TAKSİTLİ ÖDEMELER

a-31.03.2018 tarihine kadar, topluluk sigortası, asgari işçilik, işveren primleri, para cezaları,

b-İsteğe bağlı sigortalıların 01.05.2015 tarihinden geriye 1 yılı geçmeyen ve 31.03.2018 dönemlerine ait sigorta primi borçları,

Yapılandırılıp taksitlendirilebilecektir.

2- İKİ AY İÇİNDE ÖDEME (Md.7 Başlık 8) (İNDİRİMLİ ÖDEME)

5510 dönemi 4/1-b sigortalıları, Muhtarlar, Eski 1479 ve 2926 sigortalıları (BAĞ-KUR), 01.05.2016 tarihinden önce borçlarını ödemedikleri için durdurulan sürelerini  ihya edilmemiş olması koşulu ile (2018/19 sayılı genelge sh.29/50 de ihyanın 18.05.2018 tarihine kadar yapılmamış olması şart olarak koşulmuştur)  bu avantaja sahip olanların geçmiş dönem prime esas kazançlarını değiştirme imkanları bulunmamaktadır.

3- ÜÇ AY İÇİNDE İHYA İLE ÖDEME

Geçici Madde 76.

31.05.2018 tarihine kadar olan borçlar 31.07.2018 tarihine kadar ödenmez ise kendiliğinden veya aynı dönem içinde talep halindesigortalılık durdurulur.

Daha sonra istenildiğinde bir blok halinde tamamı eski borç tutarından bağımsız olarak istenen oranda-düzeyde kazanç seçilerek ihya edilerek üç ay içinde ödenebilir. Durdurulan sigorta primleri SGK tarafından takip ve tahsil edilemediği gibi bu dönem için genel sağlık sigortasından sorumlu tutulamaz.

Bu şekilde sigortalılar;

1 ve 3 veya;

1 ve 2 nolu seçenekleri birlikte kullanma imkanına sahip olacaklardır.

2-3 arasında fark özellikle;

Kazanç seçiminde 3 nolu seçenek öne çıkarken,

Az ödeme bakımından 2 nolu seçenek öne çıkmaktadır.

Her iki yöntem arasında dönemlerine göre% 25 ten 10 kata kadar fark olabilecektir.

Eski yıllarda (1.10.2008) öncesi prim borçlarının bir çoğunun genel sağlık sigortası hariç ödeniyor olması kendiliğinden üçte bir daha az ödenmesi nedeni olurken, özellikle 2016 yılında asgari ücretin % 29 ve 2018 yılında % 14 oranında fazla artışı ihya yönteminin kısa dönemde bile olsa fazla olmasını sağlarken, özellikle Yİ-ÜFE hesaplarının geçmiş yıl borçları için artırılsa dahi farkın bir kısmının silinecek olması (%90) çok ciddi bir avantaj oluşturmaktadır.

 

Eskiden 100-150.000TL çıkan borçların bir çoğu 30-40.000TL ile ödenerek bir çok kişiye bu süreçte emekli olma imkanına sahip olacaktır.

(Avantaj seçenekleri oluşturulup tablo halinde daha sonra sunulmaya çalışılacaktır)

2 ve 3 nolu seçeneklere ilişkin hükümler.

(8) Köy ve mahalle muhtarları, kendi adına ve hesabına bağımsız çalışanlar ile tarımda kendi adına ve hesabına bağımsız çalışanlardan, 5510 sayılı Kanuna, 2/9/1971 tarihli ve 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanunu mülga hükümlerine ve mülga 17/10/1983 tarihli ve 2926 sayılı Tarımda Kendi Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununa göre tescilleri yapıldığı hâlde prim borçları nedeniyle daha önceki ilgili kanunları uyarınca sigortalılık süreleri durdurulmuş olanlardan bu Kanunun yayımı tarihi itibarıyla ihya edilmemiş olanların kendileri veya hak sahipleri, bu Kanunun yayımı tarihini takip eden ay başından itibaren iki ay içinde Kuruma müracaat ederek, durdurulan sigortalılık süreleri için ödeyecekleri prim tutarının, sigortalılık süreleri durdurulmamış gibi değerlendirilerek bu maddenin birinci fıkrası hükümlerine göre hesaplanmasını talep edebilirler. Hesaplanan borcun tamamının ilk taksit ödeme süresi içinde ödenmesi hâlinde durdurulan süreler sigortalılık süresi olarak değerlendirilir. Hesaplanan borcun tamamının ilk taksit ödeme süresi içinde ödenmemesi hâlinde ihya işlemi geçerli sayılmaz ve bu fıkra kapsamında ödenmiş olan tutarlar ilgilinin başkaca prim borcunun bulunmaması kaydıyla faizsiz olarak iade edilir. Bu fıkra hükümlerinin uygulanmasında bu Kanunun 9 uncu maddesinin üçüncü fıkrasının (a) ve (b) bentleri hükümleri uygulanmaz.

 

Köy ve mahalle muhtarları, kendi adına ve hesabına bağımsız çalışanlarla tarımda kendi adına ve hesabına bağımsız çalışanlardan, Kuruma kayıt ve tescilleri yapıldığı hâlde, 31/5/2018 tarihi itibarıyla prim borcu bulunanların, bu tarihten önceki sürelere ilişkin prim borçlarını, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihi takip eden ikinci ayın sonuna kadar ödememeleri veya ilgili Kanunları uyarınca yapılandırmamaları halinde, prim ödemesi bulunan sigortalıların daha önce ödedikleri primlerin tam olarak karşıladığı ayın sonu itibarıyla, prim ödemesi bulunmayan sigortalıların ise tescil tarihi itibarıyla sigortalılığı durdurulur. Durdurulan süreler sigortalılık süresi olarak değerlendirilmez ve bu sürelere ilişkin Kurum alacakları takip edilmeyerek bunlara Kurum alacakları arasında yer verilmez. Sigortalılıkları durdurulanlardan bu Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında çalışmaya devam edenlerin sigortalılıkları 1/6/2018 tarihi itibarıyla yeniden başlatılır.

Ancak, daha sonra sigortalı ya da hak sahipleri tarafından talep edilmesi hâlinde durdurulan sigortalılık sürelerinin tamamı, talep tarihinde 80 inci maddenin ikinci fıkrasına göre belirlenecek prime esas kazanç tutarı üzerinden borç tutarı hesaplanarak ihya edilir. Hesaplanan borç tutarının tamamını, borcun tebliğ tarihinden itibaren üç ay içinde ödedikleri takdirde, bu süreler sigortalılık süresi olarak değerlendirilir. Tebliğ edilen borç tutarının bu süre içinde tamamen ödenmemesi hâlinde bu süreler sigortalılık süresi olarak değerlendirilmez ve bu madde kapsamında ödenmiş olan tutarlar ilgilinin prim ve prime ilişkin borcunun bulunmaması kaydıyla faizsiz olarak iade edilir. İhya edilerek kazanılan hizmet süreleri borcun ödendiği tarihten itibaren geçerli sayılır.

Birinci fıkraya göre sigortalılıkları durdurulanlar ile bunların bakmakla yükümlü olduğu kişiler hakkında 1/1/2012 tarihinden bu maddenin yürürlük tarihine kadar durdurulan süreler için genel sağlık sigortası hükümleri uygulanmaz.

Sigortalılıkları önceki kanunlara göre durdurulanlar için de bu maddenin ikinci fıkrası hükmü uygulanır.

Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Kurum tarafından belirlenir.”