TORBA KANUN 5 (7143) YAPILANDIRMA -İHYA HANGİSİ AVANTAJLI
19 Haziran 2018
10.06.2018 tarihli yazımızda yapılandırmanın diğer ödemelere karşı getirdiği imkanlar başka bir yazının konusu yapmaya çalışacağım not eklemiştim.
Genel olarak tabloları yapmak zor. Zira TUİKverileri ile Maliye Bakanlığı GİB ekranında yer alan hesaplamalar arasında farklılık TUİK lehine bir fazlalık oluşturdu. Bu arada imdadıma 2018/19 sayılı SGK genelgesinin ekinde sunulan hesaplamaya esas alınacak tabloda yıl ve aylara göre oranların verilmesi işimi kolaylaştırdı.
Sunmaya çalıştığım tablolar kesin tablolar değil genel tablolardır.
Çalışmada esas olarak şu yöntem izlenmiştir.
1-1.10.2008 tarihine kadar bütün dönemlerde 12. Basamak BAĞ-KUR primi esas alınmıştır.
2-Esas alınan prim aynı dönemde sağlık hariç primdir.
3-1.10.2008 sonrası asgari kazanç üzerinden primler esas alınıştır.
4-YI-ÜFE verileri SGK’nın 2018/19 sayılı genelgesi ekinde sunulan tablodan alınarak yüzdelik dilime dönüştürülmüştür.
5-Hesaplamalar 01.06.2018 tarihine kadar yapılmıştır.
6- Hesaplamalara esas alınan primler faiz başlangıcı olan 1 ocak olduğundan bir önceki yılın 12.ay primlerinin esas alınıştır. Ancak 2008 öncesi prim ödeme gününün sonu içindeki ayın sonudur. 1.10.2008 sonrası ise takip eden ay sonu olduğundan kural olarak 11 ay primleri nazara alınmıştır. Bu karışıklık nedeni ile faizli tutar seçeneği bir miktar fazlalık arz edebilir. Hesaplamalarda her yıldan sadece 1 aylık prim esas alınmıştır. Faiz hesapları SGK'nın faiz hesaplama ekranı üzerindne yapılmıştır.
Esas hedef Yİ ÜFE’li tutarların diğer seçeneklerden avantajlı olmasıdır. Bu avantaj toplamda ortalama ihya borcunun % 25 i civarında bir ödeme yapılmasıdır. Dönem borçlarının son yıl olması halinde azalma % 12 olurken 1991 yılında 100 kat daha az bir ödeme imkanı sağlamaktadır. 1991 yılı dahil bu yıla kadar hiç ödeme yapmayan kişiler toplamda 58.377 TL yapılandırmada ödeme yapabilecekler iken normal ihya ile bu tutar 235 bin TL olmaktadır.
BAĞ-KUR borçlarının 1.10.2008 sonrası 34,5 puandan eksik olması (her yıl artan 1 puan olayı) halinde dahi hesaplamalar her iki seçenek için oransal azalma sağlasa da , toplamda yararlanma oranını değiştirmemektedir.
Bu hali ile Yİ-ÜFE’nin % 90’ının siliniyor olması KAÇIRILMAZ BİR FIRSAT OLARAK İZLENMEKTEDİR.
Yıllar |
Yİ-ÜFE Toplamı |
Asıl+%10 YİÜFE |
Prim Tutarı |
Yİ-ÜFELİ |
faizli |
ihya |
1991 |
841 |
184,13 |
0,07 |
0,12 |
6,98 |
700,18 |
1992 |
794 |
179,37 |
0,10 |
0,17 |
9,53 |
700,18 |
1993 |
745 |
174,46 |
0,23 |
0,40 |
20,74 |
700,18 |
1994 |
696 |
169,64 |
0,43 |
0,73 |
36,23 |
700,18 |
1995 |
598 |
159,82 |
0,68 |
1,09 |
51,64 |
700,18 |
1996 |
547 |
154,69 |
1,45 |
2,25 |
97,97 |
700,18 |
1997 |
484 |
148,37 |
2,62 |
3,88 |
143,20 |
700,18 |
1998 |
417 |
141,72 |
6,13 |
8,69 |
280,14 |
700,18 |
1999 |
373 |
137,30 |
12,05 |
16,55 |
428,23 |
700,18 |
2000 |
323 |
132,29 |
19,81 |
26,21 |
528,31 |
700,18 |
2001 |
294 |
129,42 |
28,50 |
36,88 |
623,15 |
700,18 |
2002 |
228 |
122,84 |
39,90 |
49,01 |
614,37 |
700,18 |
2003 |
201 |
120,11 |
62,24 |
74,76 |
624,85 |
700,18 |
2004 |
184 |
118,44 |
87,01 |
103,06 |
553,59 |
700,18 |
2005 |
169 |
116,88 |
104,41 |
122,03 |
530,99 |
700,18 |
2006 |
163 |
116,31 |
114,86 |
133,60 |
499,68 |
700,18 |
2007 |
151 |
115,06 |
124,79 |
143,59 |
459,46 |
700,18 |
2008 |
145 |
114,45 |
137,49 |
157,36 |
426,58 |
700,18 |
2009 |
130 |
112,96 |
220,35 |
248,92 |
575,15 |
700,18 |
2010 |
123 |
112,31 |
239,09 |
268,51 |
556,21 |
700,18 |
2011 |
112 |
111,24 |
262,37 |
291,86 |
547,44 |
700,18 |
2012 |
100 |
109,97 |
288,77 |
317,57 |
555,30 |
700,18 |
2013 |
95 |
109,53 |
324,47 |
355,38 |
572,83 |
700,18 |
2014 |
88 |
108,77 |
352,42 |
383,31 |
580,24 |
700,18 |
2015 |
79 |
107,92 |
391,23 |
422,20 |
588,54 |
700,18 |
2016 |
71,28 |
107,13 |
439,36 |
470,67 |
602,77 |
700,18 |
2017 |
59,5 |
105,95 |
568,22 |
602,02 |
709,31 |
700,18 |
2018 |
17,5 |
101,75 |
613,24 |
623,97 |
686,46 |
700,18 |
Toplam |
4864,79 |
11909,88 |
19604,97 |