ALİ TEZEL

TORBA KANUN 5 (7143) YAPILANDIRMA -İHYA HANGİSİ AVANTAJLI

10.06.2018 tarihli yazımızda yapılandırmanın diğer ödemelere karşı getirdiği imkanlar başka bir yazının konusu yapmaya çalışacağım not eklemiştim.

Genel olarak tabloları yapmak zor. Zira TUİKverileri ile Maliye Bakanlığı GİB ekranında yer alan hesaplamalar arasında farklılık TUİK lehine bir fazlalık oluşturdu. Bu arada imdadıma 2018/19 sayılı SGK genelgesinin ekinde sunulan hesaplamaya esas alınacak tabloda yıl ve aylara göre oranların verilmesi işimi kolaylaştırdı.

Sunmaya çalıştığım tablolar kesin tablolar değil genel tablolardır. 

Çalışmada esas olarak şu yöntem izlenmiştir.

1-1.10.2008 tarihine kadar bütün dönemlerde 12. Basamak BAĞ-KUR primi esas alınmıştır.

2-Esas alınan prim aynı dönemde sağlık hariç primdir.

3-1.10.2008 sonrası asgari kazanç üzerinden  primler esas alınıştır.

4-YI-ÜFE verileri SGK’nın 2018/19 sayılı genelgesi ekinde sunulan tablodan alınarak yüzdelik dilime dönüştürülmüştür.

5-Hesaplamalar 01.06.2018 tarihine kadar yapılmıştır.

6- Hesaplamalara esas alınan primler  faiz başlangıcı olan 1 ocak olduğundan bir önceki yılın 12.ay primlerinin esas alınıştır. Ancak 2008 öncesi prim ödeme gününün sonu içindeki ayın sonudur. 1.10.2008 sonrası ise takip eden ay sonu olduğundan kural olarak 11 ay primleri nazara alınmıştır. Bu karışıklık nedeni ile  faizli tutar seçeneği bir miktar fazlalık arz edebilir. Hesaplamalarda her yıldan sadece 1 aylık prim esas alınmıştır. Faiz hesapları SGK'nın faiz  hesaplama ekranı üzerindne yapılmıştır.

Esas hedef Yİ ÜFE’li tutarların diğer seçeneklerden avantajlı olmasıdır. Bu avantaj toplamda ortalama  ihya  borcunun % 25 i civarında bir ödeme yapılmasıdır. Dönem borçlarının son yıl olması halinde azalma % 12 olurken 1991 yılında 100 kat daha az bir ödeme imkanı sağlamaktadır. 1991 yılı dahil bu yıla kadar hiç ödeme yapmayan kişiler toplamda 58.377 TL yapılandırmada ödeme yapabilecekler iken normal ihya ile bu tutar 235 bin TL olmaktadır.

 BAĞ-KUR borçlarının 1.10.2008 sonrası 34,5 puandan eksik olması (her yıl artan 1 puan olayı) halinde dahi hesaplamalar her iki seçenek için oransal azalma sağlasa da , toplamda yararlanma oranını değiştirmemektedir.

Bu hali ile Yİ-ÜFE’nin % 90’ının siliniyor olması KAÇIRILMAZ  BİR FIRSAT OLARAK İZLENMEKTEDİR.

Yıllar

Yİ-ÜFE Toplamı

Asıl+%10 YİÜFE

Prim Tutarı

Yİ-ÜFELİ

faizli

ihya

1991

841

184,13

0,07

0,12

6,98

700,18

1992

794

179,37

0,10

0,17

9,53

700,18

1993

745

174,46

0,23

0,40

20,74

700,18

1994

696

169,64

0,43

0,73

36,23

700,18

1995

598

159,82

0,68

1,09

51,64

700,18

1996

547

154,69

1,45

2,25

97,97

700,18

1997

484

148,37

2,62

3,88

143,20

700,18

1998

417

141,72

6,13

8,69

280,14

700,18

1999

373

137,30

12,05

16,55

428,23

700,18

2000

323

132,29

19,81

26,21

528,31

700,18

2001

294

129,42

28,50

36,88

623,15

700,18

2002

228

122,84

39,90

49,01

614,37

700,18

2003

201

120,11

62,24

74,76

624,85

700,18

2004

184

118,44

87,01

103,06

553,59

700,18

2005

169

116,88

104,41

122,03

530,99

700,18

2006

163

116,31

114,86

133,60

499,68

700,18

2007

151

115,06

124,79

143,59

459,46

700,18

2008

145

114,45

137,49

157,36

426,58

700,18

2009

130

112,96

220,35

248,92

575,15

700,18

2010

123

112,31

239,09

268,51

556,21

700,18

2011

112

111,24

262,37

291,86

547,44

700,18

2012

100

109,97

288,77

317,57

555,30

700,18

2013

95

109,53

324,47

355,38

572,83

700,18

2014

88

108,77

352,42

383,31

580,24

700,18

2015

79

107,92

391,23

422,20

588,54

700,18

2016

71,28

107,13

439,36

470,67

602,77

700,18

2017

59,5

105,95

568,22

602,02

709,31

700,18

2018

17,5

101,75

613,24

623,97

686,46

700,18

Toplam

     

4864,79

11909,88

19604,97

 

Exit mobile version